​Cityparku chybí duše, říká nový ředitel největšího nákupního centra na Vysočině

28.07.2015
/MAGAZÍN JIHLAVA CITY/ V jaké kondici je jihlavské nákupní centrum Citypark? A jakých vylepšení se v dohledné době mohou dočkat zákazníci největšího nákupního komplexu na Vysočině? Nový ředitel Cityparku Aleš Navrátil poskytl serveru Jihlavacity.cz exkluzivní rozhovor.

Nový ředitel plánuje mnoho změn. Tou první, kosmetickou, je úprava názvu centra z City Parku na Citypark. FOTO: City.cz

Devětačtyřicetiletý muž řídil řadu známých obchodních domů v republice. Pracoval třeba i pro filmovou společnost Warner Bros a také se z marketingového manažera vypracoval až na ředitele a jednatele obchodního centra Olympia Brno. A teď stejnou výzvu přijal v Jihlavě, kde převzal otěže řízení obchodního domu Citypark. "Mým úkolem je najít sto drobných zlepšení," uvedl se smíchem v exkluzivním rozhovoru pro JihlavaCity.cz

Paradoxní je, že rozhovor nevznikal v jedné z kaváren obchodního domu v Hradební ulici, ale u snídaně v “konkurenčním” podniku na jihlavském náměstí. A vzápětí, když se nový ředitel Cityparku Aleš Navrátil rozpovídá, je zřejmé proč.

Byl jste se v Cityparku, ještě jako v konkurenčním obchodním centru, podívat už dříve?
Byl jsem tady nesčetněkrát. Ještě v době, kdy jsem pracoval v Olympii Brno, jsme Citypark vnímali jako konkurenci, protože Jihlava je spádová oblast velkého obchodního centra v Brně. Takže jsme samozřejmě sledovali, co se tady děje. Můj první dojem ze Cityparku byl ten, že je dobře technicky spravován, působil na mě trochu "šedě", nicméně přehledně a s relativně dobrým mixem obchodů. A navíc, jak jsem poznal záhy, tým správy centra je tvořen milými a pracovitými lidmi. A když jsem už věděl, že zde budu pracovat, tak jsem sem jezdil a sepisoval si body, které jsem viděl. Teď postupně ty drobnosti odstraňujeme.

Když jste sledoval ty drobnosti, to už se o Vás vědělo, že jste budoucí ředitel, nebo jste byl anonymní pozorovatel?

Nevědělo se o mně vůbec, ani jsem to nechtěl. Jako anonymní mystery shopper poznáte nejlépe, jak co kde funguje. Zajímalo mě, jak lidé vypadají, jak jsou oblečení, sledoval jsem chování zákazníků i prodejců. Navštěvoval jsem Citypark v různých časech, protože v průběhu týdne se mění struktura zákazníků, vypadají i jinak z hlediska oblékání. Chování zákazníků sleduji všude, i v jiných nákupních centrech.

Co bylo závěrem, v jakém jste pak Citypark přebíral stavu?
Faktem je že v rovině marketingové, a to si myslím je ten důvod, proč jsem byl osloven, se dá udělat ještě o trošičku víc ke spokojenosti zákazníků. V Jihlavě je mým úkolem najít sto drobných zlepšení (smích). To centrum je dobře našlápnuté, má svoji věrnou skupinu zákazníků. Ale chybí mu jakási duše. To si myslím, že je to podstatné a rád bych centru tu duši dal. Při prvních asi deseti vstupech do centra jsem si sepsal body, které bych rád postupně řešil. Od těch malých až po některé větší vize. Ono to je tak, že po čase na člověka začne působit profesionální slepota a přestane některé věci vnímat. Naslouchám připomínkám lidí, kteří Citypark navštěvují a vytvářím si obrázek o tom, co a jak je třeba dělat.

Trpěl tedy Citypark provozní slepotou? O jaká drobná zlepšení jde?
Jednou z prvních věcí, které jsem udělal po svém příchodu, byla výměna prasklé dlažby v celém centru. Je to taková banální věc, kterou ale zákazník podprahově vnímá. Myslím, že velkou rezervu máme v kvalitě foodcourtu (jídelní koutek, poz. redakce), který zaslouží buď zásadní změnu, nebo alespoň modernizaci. Na doporučení jednoho zákazníka jsme přesunuli umístění kuřácké zóny před centrem tak, aby nebylo ve styku s lidmi, kteří k nám přicházejí hlavním vstupem. Na WC přibyly záchodové štětky. Je to i o tom, jestli jsou čisté toalety.

Záchodové štětky tam nebyly?
Nebyly a to proto, že si je lidé berou, asi je potřebují, možná to je recese, ale to se děje naprosto všude (smích). Jinak je to spousta drobností, které v konečném výsledku tvoří celkový dojem. Třeba nyní testujeme vůně do vzduchotechniky, aby lidé když přijdou, vnímali naše centrum i čichem jako něco unikátního. Testovací provoz je za námi a už brzy se vůně objeví. Nejsme také moc spokojení se sedacími prvky, místo nich budou pohodlné čalouněné sedačky. Myslím, že mám schopnost tyto drobnosti vidět a současně vidět i velké věci.

Jak proti provozní slepotě sám bojujete?
Provozní slepota je věc, která vás za půl roku semele a přestanete vnímat věci, které vidí každý nový návštěvník. V minulých funkcích jsem hodně cestoval i po konkurenčních projektech. Nejenom v Česku ale i zahraničí, třeba Anglie je hodně důležitá, je kolébkou obchodních domů a jsou tam daleko jak z hlediska konceptu nákupních center tak jednotlivých obchodů. Měl jsem to štěstí, že mi předchozí zaměstnavatel dával možnost takto hodně cestovat a pak ty myšlenky přinášet, když se pak vrátíte, vidíte obchodní centrum jako nový návštěvník.

Očekává se od Vás zlepšení výsledků Cityparku nebo že se nastartují nové trendy, které tady chybí?
Ty trendy jste přesně trefil. Citypark tady fungoval beze mě dobře, určitě bych nevytkl svému předchůdci nic z toho co dělal a jak to dělal. Srovnával jsem si čísla s Olympií Brno a v některých číslech vychází Citypark i lépe. Ten navštíví měsíčně zhruba 450 tisíc lidí, v Olympii je měsíčně až 650 tisíc lidí, Olympia má přitom rozlohu sto tisíc a Citypark “jen” 28 tisíc metrů čtverečních plochy. To tvoří dobrý základ pro srovnatelné tržby našich obchodníků jako ve větších městech a je to jistě dobrá zpráva pro příchod nových značek.

Jsou nějaké nové značky v jednání? Případně viděl byste nějakou značku rád v Jihlavě?
Dobrý mix obchodních značek je přesně to, co tvoří dobré centrum. A já říkám, že bych tu chtěl mít některé ze značek, které důvěrně znám ze svého předchozího působení a vím, že by tu skvěle fungovaly. Konkrétně se domnívám, že by se sem skvěle hodilo H&M, osobně miluji také koncept Rockpoint, který by sem dle mého soudu perfektně zapadnul. Z módních značek určitě například Promod. Mohlo by tu být i více dobré dámské obuvi.

Říkal jste, že chcete Cityparku vdechnout duši. Jak se taková duše obchodního domu tvoří, co by to mělo být?
Vždy se nám dobře osvědčilo a není to žádná věda, dát příležitost umělcům, kteří jsou z regionu, asi by je nikdy nenapadlo že si uspořádají výstavu, my jim bezplatně poskytneme prostor, zaplatíme jim výstavu, uděláme vernisáž a jejich práci ukážeme lidem. Teď třeba připravujeme výstavu svatebních fotografií. Naší snahou je, aby ty věci byly pozitivní, aby zákazník, když odchází z centra, měl z návštěvy dobrý dojem.

To je všechno?
Je to i o plejádě malých dárečků, každý člověk je rád dostává. A není důvod, aby je nedostával. Připravujeme třeba akce přijďte na drink, kdy barmani budou míchat nealkoholické drinky pro návštěvníky. Není to ani podmíněno nákupem. Chceme, aby návštěvník, když už u nás je, si odnesl nějaký dárek, anebo zážitek. Tyto věci vnímám jako velmi důležité, drobné pozornosti mají lidé rádi.

Uklidňující duší Cityparku byla po otevření i vodní fontána, ta však časem zmizela. Voda je přitom uklidňující prvek a živé místo. Její návrat není v plánu?
Vodní prvky jsou v obchodních centrech problém, je riziko, že někdo uklouzne, něco se stane. I v zahraničí je to problém. Ale souhlasím, že voda je život, zklidňující prvek a v určité podobě by v obchodním dome měla být. Máme jakési úvahy s vodou. Není to tedy, přiznám se, fontána.

Naznačíte alespoň, o jaké vodní prvky by mělo jít?
Třeba v rámci rozšíření foodcourtu by mohla být ještě lepší expozice zoologické zahrady. Tam přesně si dokážu i tu vodu představit.

Ve funkci ředitele jste od května. Vytyčil jste si priority, které je třeba řešit a jaké to jsou?
Z těch větších věcí jsme například změnili vizuální styl našich kampaní, obměnili jsme současně navigaci, aby také odpovídala novému komunikačnímu stylu. Vytváříme některé nové projekty v marketingu, aby si lidé od nás vždy něco odnesli, třeba i dobrý pocit. To je náš směr. Dělat lidem malé radosti. Myslím, že v tomto světě to je více než žádoucí.

Od otevření Cityparku v roce 2008 funguje parkoviště obchodního centra bezplatně, plánujete v tomto nějaké změny?
Ano. Připravujeme změny v souvislosti se změnou otevírací doby hypermarketu, neb naše bezplatné parkoviště začali hojně využívat lidé, kteří pracují ve městě a na celý den si u nás postaví své vozidlo (více o zpoplatnění parkování čtěte zde).

Údajně uvažujete o změně pracovní doby od 8. do 20 hodin a to už od září. Můžete to potvrdit a co je důvodem pro tuto změnu? Jaký bude mít efekt?
Tak toto jsem ještě neslyšel, patrně víte více (smích). Myslím, že nic takového se neplánuje, alespoň, co se k mým uším doneslo. Dle mého hlubokého přesvědčení by to bylo silně kontraproduktivní.

Nový ředitel jihlavského Cityparku Aleš Navrátil. FOTO: Archiv Aleše Navrátila

Máte stanoveny dlouhodobé cíle, jak by mělo fungování Cityparku fungovat za rok, dva, pět let? Na jak dlouho byste zde rád působil?
Jasná věc. Chci, aby Citypark za rok bylo centrum, které přináší vždy něco malého nového a je potěšením pro naše zákazníky. Budu zde rád tak dlouho, dokud bude potřeba. Nerad se nudím, mechanický provoz centra jistě může zajišťovat kdokoliv jiný. Takže Vám při vší úctě neumím říci, jak dlouho tu budu působit.

Pocházíte z Brna. Měl jste možnost se s Jihlavou už blíže seznámit? Jaký na Vás dělá dojem? A co na Vaše nové působiště říká rodina?
Rodinu mám v Brně. Působil jsem dva roky v Bratislavě, třináct let v Praze, potom jedenáct let v Brně a dva roky v Ostravě. Jihlavu jsme navštěvovali často s rodinou, máme tu historicky pár přátel. Jihlava se mi líbí, bydlím v Lazebnické ulici, která mi učarovala od prvního okamžiku, v takovém malém ale malebném starém a krásně zrekonstruovaném bytečku. Samozřejmě, že stále objevuji krásy města, neustále se podivuji nad Priorem na náměstí a přečetl jsem si o tom plejádu informací. Říkám si, že chodník z náměstí na křižovatku k Hradební by snesl mírnou úpravu, posledně mi rameno líznul autobus a dost mě to vyděsilo.

Podivujete se nad jihlavským Priorem, jaký jste měl první dojem z pohledu na budovu Cityparku?
Citypark pro mě je z venku hezký barák, oproti jiným nákupním centrům, dokonce tak, že když jsem ho poprvé hledal, tak jsem ho přejel a vůbec jsem nevnímal, že tady je (smích). Dokonce i moje žena, když za mnou přijela, když jsem tady už pracoval, tak jela od Brna a přejela celou Hradební a volala mi, že je už u zimního stadionu.

Není to naopak u nákupního centra chyba, že se přehlédne?
Z marketingového hlediska určitě, když se to stalo mně i mé ženě… Proto jsme už posílili navigaci a změnili navigační cedule tak, aby byly lépe vidět.

Jak jste práci v Jihlavě skloubil s rodinou v Brně?
Moje rodina za mnou jezdí, já jezdím za nimi. Do Brna je to relativně kousek. Zdá se mi, že z Jihlavy je všude kousek. Postavil jsem si i roubenku na druhé straně Vysočiny, rád tam jezdím. Je to fajn místo pro život. Začal jsem tu v okolí hledat chatu, ideálně trochu na samotě.

Jak na Vás lidé a život v Jihlavě působí?
V mém předchozím působišti mě učili, že je třeba ve městě sledovat, co se děje v restauracích. Ty jsou předzvěstí, jakýmsi signálem toho, kam se město ubírá. Já bych řekl, že Jihlava je na úžasné cestě a proto vím, že musíme posilovat i tuto oblast v Cityparku.

Jak to konkrétně myslíte?
Podle restaurací je vidět, že tu funguje poptávka po luxusnějším a dražší nabídce, v takových restauracích je v Jihlavě plno, jsou tam hezky oblečení lidé. To znamená, že ta kupní síla tady existuje a my se jí musíme přizpůsobit, je možné, že si se starou skladbou obchodů nevystačíme.

Přitom od otevření Cityparku se už vyměnila spousta obchodníků, ty známé a lepší značky v mnoha případech odešly a nahradily je značky o kterých jsem třeba ani neslyšel....
Ano, Citypark v první vlně tak trochu předběhl svou dobu. Uvedu příměr. My jsme kdysi v Olympii toužili po sushi, protože jsme viděli všude v cizině, že je sushi neuvěřitelně “in” a lidé ho milují. Tak jsme udělali v Olympii sushi bar a ono se ukázalo, že na to v Brně není kupní síla - předběhli jsme dobu. Proto je třeba citlivě sledovat, co se na trhu děje, jak chodí lidé oblečení, jaké mají zájmy a nálady a být mírně před nimi a nabídnout jim značky, po kterých touží. Jihlava neustále roste, významnou měrou zřejmě i díky velkým zaměstnavatelům v Jihlavě.

V Jihlavě se mluví i o tom, že Citypark zlikvidoval obchodníky v centru…
Polovina zákazníků přichází hlavním vstupem od náměstí, to znamená, že ten stejný zákazník jde i přes náměstí a centrum města. Měsíčně je těchto lidí přes 200 tisíc.Takže bych si spíš myslel, že je to dobrá zpráva pro centrum města obecně. A proto hledáme i partnerské projekty. Našli jsme společnou řeč třeba se zoologickou zahradou, můžeme poskytnou prostory pro prezentace záměrů města a podobně. Měsíčně Citypark navštíví celkem zhruba 450 tisíc lidí a je to tak zajímavá výstavní a reklamní plocha pro prezentace zajímavých projektů. I projektů města či zájmových sdružení, symbioza je možná a funguje dobře, pokud obě strany chtějí, to jsme si vyzkoušeli už třeba v Brně.

V Jihlavě je trochu zvyk jezdit za nákupy do Prahy a do Brna, do obou měst je to zhruba stejně daleko. Není to problém?
V Brně jsme měli stejný problém, je to z něj kousek do Rakouska a lidé nám ujížděli za nákupy do Vídně, kde ta nabídka je větší. Je to trochu paralela. Dělali jsme si tak průzkumy a hledali obchody, o které lidi mají zájem. Souvisí to i s tím, že ve větších městech jsou větší obchody s širší prezentací nabídky. V Ostravě nám zase lidé ujížděli nakupovat do polských Katowic, z Olomouce zase ujížděli nakupovat do Brna, byť je v Olomouci nabídka poměrně veliká. Asi to tak funguje všude na světě.

Co pro návštěvníky ještě chystáte do konce roku, na co je chcete nalákat?
Těžko hovořit o načasování, ale samozřejmě cítíme, že nejlepší marketingový produkt pro zákazníky je nový obchod, na který se lidé skutečně těší. Obchodní dům ale není nafukovací, nabídka se těžko rozšíří. Určitě se ale dá zkvalitnit mix obchodů a to je věc, kterou bych moc rád za svého působení v Jihlavě udělal. Jednáme s několika novými značkami, které by mohly být docela zajímavým obohacením mixu značek. Asi zde v nejbližších letech nemůžete čekat značky jako Gant, Guess, Lacoste, Aeronautica, ale slibuji, že učiním vše pro to, abychom přivedli zajímavé obchody, které budou srovnatelné s jinými koncepty. Myslím, že Jihlava si to zaslouží.

Jak trávíte volný čas v Jihlavě, když ne s rodinou?
Zajímají mě lidé, jejich osudy. Dnes už píše knihy kde kdo, tak asi mohu říci, že i já se o cosi v této oblasti pokouším. A kromě toho píšu knihu o marketingu obchodního centra. Hraju trochu na kytaru, takže dost často trávím večery v bytě hrou, to mi dělá radost. Jsem bývalý trempík, takže miluju přírodu. A té je tady kolem Jihlavy dost. Kolegyně říká, že také proto podporujeme festival Trampský širák. A jsem motorkář. Baví mě cestovní enduro, které podporuje moji svobodomyslnost a lásku k volnosti. A teď, kdy jsem si pořídil brýle, jsem začal zase číst. To víte, jistý věk tu už je, příští leden slavím padesátku. Vlastně neslavím. Řekl jsem si, že si místo toho nadělím pořádnou cestu na motorce do Turecka a Gruzie. A na to se těším. 

ČTĚTE TAKÉ:

Autor: Kolařík Michal

Místo události: Hradební 1,Jihlava

  • Líbil se Vám tento článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů.
  • Mohlo by vás dále zajímat

    Kroužkování čápěte skončilo fiaskem, mládě nepřežilo, jeho rodiče odletěli

    25.07.2017
    Ani jedno mládě letos nevyvede čapí pár z Jihlavy. První totiž nalezli mrtvé na zemi, druhé přišlo o...

    Řemeslníci se pustili do práce. Na úpravy škol hejtmanství vydá 266 milionů

    25.07.2017
    Zvuky sbíječek a stavařského náčiní zaplnily prázdninové ticho v krajských školách. Zedníci v nich nyní...

    Hlavně chytit začátek a neopakovat loňskou sezonu, vědí fotbalisté z Jihlavy

    24.07.2017
    Pošesté v řadě, zároveň posedmé v historii se může jihlavská Vysočina pyšnit přízviskem prvoligová. Do...

    Jihlavští závodníci vládli triatlonu v Koutech. Rozhodla cyklistika, ví Kuchyňa

    24.07.2017
    Plavání, cyklistika a běh byly disciplíny, které přinesly na Vysočinu radost z umístění na tradičním...

    Hazardéři na D1: opilý stopař se motal po dálnici, tu brázdil i jezdec na babetě

    24.07.2017
    Opilý pětatřicetiletý muž se pohyboval po dálnici D1. Když pro něho přijeli na 104. kilometr policisté,...

    Opilá běhala zmateně po obchodě a nesrozumitelně vykřikovala, skončila na záchytce

    23.07.2017
    Rozruch způsobila v sobotu zmatená pětadvacetiletá žena pobíhající v obchodě, která přitom vykřikovala...

    Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

    Partneři portálu: