Všichni o nich ví, a stejně nám vitamíny nezřídka chybí

12.05.2018
Tento blog bych měl přinést energii do nádherných jarních dnů. Trocha toho povzbuzení se vždycky hodí, protože, co si budeme povídat, žijeme ve všudypřítomném stresu. Každý den musíme zvládnout hromadu úkolů, neustále se musíme vypořádávat s toxiny kolem sebe, pořád je co dělat.

Ta nejjednodušší řešení bývají ta nejlepší

Ne, nepřinášíme žádné tajné recepty, neodhalujeme žádné zázraky přírody (nebo chemické laboratoře), které vás zaručeně postaví na nohy a nabijí takovou dávkou energie, že všechny strasti života zvládnete levou zadní. Naopak. Chceme upozornit na to, co každý z nás ví, tedy na význam vitamínů. 

Vitamíny patří mezi tzv. mikroživiny. Jsou součástí zdravé stravy, ale pouze v minimálních podílech. Ač v miniaturních dávkách, vitamíny významně ovlivňují fungování celého lidského organismu. Jsou nezbytné pro jeho správné fungování a co víc – většina vitamínů jsou látky, které lidské tělo neumí samo vyrobit, tedy je potřeba je tělu dodávat zvenčí.

Pokud vás trápí jakékoliv zdravotní potíže nebo se jednoduše necítíte dobře, nehledejte zbytečně zázračnou medicínu. Nejprve zrevidujte svůj životní styl, skladbu svého jídelníčku a přesvědčte se, že v něm nechybí některý z vitamínů. Každý z vitamínů má svůj význam a pokud tělu chybí, zákonitě se to musí nějak projevit.

Jak to s těmi vitamíny vlastně je?

Vitamíny se účastní biochemických procesů probíhajících v každé živé buňce. I v nepatrném množství mají vliv na celkovou fyziologickou rovnováhu organismu. Jsou předpokladem zdravého života. Na to ostatně odkazuje samotný název vitamíny, který pochází z latinského slova „vita“ – „život“.

Vitamíny jsou prevencí, ale i prostředkem léčby mnoha onemocnění. Ovlivňují metabolismus, ale i imunitní nebo intelektuální reakce lidského organismu. 

V základní dělení rozdělujeme vitamíny na:

  • hypofilní – rozpustné v tucích: vitamín A, D, E a K
  • hydrofilní – rozpustné ve vodě: vitamíny skupiny B a vitamín C

Zatímco vitamíny rozpustné v tucích se v těle ukládají, vitamíny rozpustné ve vodě si tělo neukládá do zásoby. O to důležitější je jejich pravidelný příjem prostřednictvím zdravé stravy. 

Protože se konkrétní vitamíny pojí s konkrétními biochemickými pochody, v určitých obdobích jsou některé vitamíny potřeba více než jindy...

  • Typicky jde například o vitamín C, který se užívá pro posílení imunity v období chřipek
  • V těhotenství se zase vyzdvihuje příjem kyseliny listové (vitamínu B9), který napomáhá správnému růstu a vývoji plodu a působí jako prevence vývojových vad. Kyselina listová je však užitečná nejenom v těhotenství, její nedostatek se může odrážet mj. i na neplodnosti.
  • Kyselina listová je prospěšná i pro děti, to platí i pro další vitamíny skupiny B, vitamín C nebo další vitamíny. Vitamíny jsou totiž nezbytné pro správný růst a vývoj. Na druhé straně i v období seniorském mají vitamíny svoji nepostradatelnou úlohu. I mezi vitamíny pro seniory hraje klíčovou roli zejména skupina vitamínů B nebo vitamín C. Vzhledem k častým zažívacím potížím a nechutenství u seniorů přitom zaznamenáváme i stavy podvýživy, kdy ty nejdůležitější vitamíny organismu chybí. Více tady v článku.

Vitamíny přírodní vs. vitamíny syntetické

Zpátky na začátek. Zdravá strava, ve které nechybí makro ani mikroživiny v podobě vitamínů a minerálních látek, je základem zdraví. Tak je to jednoduché. 

Přílišné zjednodušování se ale nevyplatí. Nemůžeme si myslet, že nějaká vitamínová pilulka nám poskytne to, co zdravá strava. Vitamíny spolu vzájemně reagují a reagují i s dalšími složkami stravy. Potraviny přírodního původu nabízí takové složení, které zaručí, že živiny budou v lidském těle opravdu užitečné. Naopak chemické preparáty nabízející dávky vitamínů jednotlivě užitek přinést nemohou. 

Dokonce již existují i studie potvrzující, že syntetické vitamíny, tedy vitamíny vyrobené v laboratoři nefungují, na rozdíl od těch, které získáváme ze stravy.

Tak tedy do toho – do zdravého jídla. Dobrou chuť.


  • Líbil se Vám tento článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů.