Sjezd z D1 do Jihlavy halí tma. "Nikdy z radnice nevzešel požadavek," zní z ŘSD



  Jihlava
  14.01.2019

Jihlavský dálniční přivaděč k dálnici D1 je jednou z nejdůležitějších dopravních tepen Vysočiny. V místě, kde se křižuje doprava od Vídně, Znojma, Pardubic Brna a Prahy, však významu křižovatky nenasvědčuje vůbec nic. Brána do krajského města Vysočiny je po setmění černá jako sama noc.

První dojem je jen jeden. Ten jihlavský si návštěvník vlastně ani udělat nemůže. V podstatě totiž nic nevidí. Jenže měnit se to nikdy nikdo nepokoušel. A ani v nejbližší době se asi nic nezmění. 

Není žádnou novinkou, že jsou významné dopravní křižovatky patřičně osvětlené. Například odbočka z D1 na silnici směr Linz a České Budějovice u Mirošovic na 21. kilometru. Či dálniční úsek u Brna na téže dopravní tepně. Neméně důležitý je také právě exit 112 u Jihlavy. U něj však výrazné osvětlení chybí. 

Přitom sjezd u Jihlavy není úplně standardní. Zatímco sjezd ve směru od Prahy se napojuje na silnici první třídy číslo 38 připojovacím pruhem, a tedy relativně bezpečně, ve směru od Brna čeká na řidiče v noci past v podobě setmělé křižovatky, kdy při sjezdu do Jihlavy musí dát přednost rychle jedoucím autům po přivaděči směrem na Havlíčkův Brod.

Nikdo se však k osvětlení křižovatky, ani přivaděče do Jihlavy, nemá. „Ačkoli nejsme vlastníkem osvětlení u cest, staráme se o bezpečnost a světla k ní patří. Úzce při tom spolupracujeme s městy a obcemi,“ vysvětloval tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Jenže jak pro portál City.cz potvrdil, nikdy v minulosti, narozdíl od jiných obcí a měst, z Jihlavy podobný požadavek nevzešel.

„Doposud jsme nezaznamenali žádnou žádost ze strany města Jihlava o osvětlení dálničního sjezdu 112,“ doplnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Studecký.

Město o světla zřejmě nestojí, nevidí pro ně důvod

Hlavní problém zřejmě tkví v případném financování výstavby a provozu světel. Přitom to není tak dávno, co radnice nechala osvětlit problematickou křižovatku u Tří věžiček, která je jen pár desítek metrů od zmíněného dálničního sjezdu na 112. kilometru D1. 

„Ze zákona je dané, že osvětlení chodníků a komunikací je ve vlastnictví města. Ale je tam také napsáno, že když veřejné osvětlení osvětluje jenom silnici, je součástí té silnice. To znamená, že by to mělo spravovat ŘSD. A to se tomu brání. Když to přestane svítit, jsou s tím problémy,“ hájil město vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.

Křížovatka u dálničního sjezdu byla v minulosti svědkem tragických nehod. Podle policie je však současný stav křižovatky dostačující. „V posledních pěti letech se na této křižovatce stalo celkem sedm dopravních nehod. Jedna osoba při nich byla zraněna těžce, sedm osob lehce," uvedla mluvčí policie v Kraji Vysočina Dana Čírtková.

"Vzhledem k velké intenzitě provozu tak toto nemůžeme hodnotit jako nebezpečný úsek. Rozhledové podmínky jsou zde dostatečné,“ dodala.

Problémům předchází snížená rychlost a zelené sloupky

Zatímco na celém přivaděči je povolena běžná rychlost mimo město, tedy devadesát kilometrů v hodině, pod mostem je sedmdesátka.

„V místě je snížena rychlost na sedmdesát kilometrů v hodině. Spolu s ní přispívá k vyšší bezpečnosti i osazení zelenými sloupky a speciální červený povrch, který zkracuje brzdnou dráhu,“ doplnila policejní mluvčí.

Za aktuálně dostačující považují zelené sloupky v kombinaci s nižší rychlostí také na radnici.

„Křižovatka za mostem byla v minulosti problematická. Toho jsme si byli vědomi. Od té doby, co jsou tam zelené sloupky a snížená rychlost na sedmdesát, je to ale v pořádku,“ uvedl za jihlavský magistrát Tinka.

A tak i nadále zřejmě vjezd do krajského města Vysočiny, oproti jiným krajským městům, zůstane ponořen do tmy.   


Autor: Petr Jindra



Místo události: Pávov, Jihlava


Nejoblíbenější podniky