Co vede Jihlavany k tomu, že mají bydliště jinde? To napoví průzkum v ulicích



   Jihlava
  16.07.2020

Krajské město Vysočiny má sotva 50 tisíc obyvatel. Oficiálně. Pokud by se ale měli sečíst ti, kteří ve městě skutečně žijí, bylo by jich patrně o něco více. A jihlavská radnice se pokusí zjistit, proč někteří lidé, ačkoliv žijí v Jihlavě, mají bydliště jinde. Plánuje také kampaň "Staň se Jihlavákem", od které si slibuje navýšení počtu obyvatel a tím i výnosu z poplatků a daní.

Pokud ve městě žije víc obyvatel, kteří využívají služby a infastrukturu města, radnice na to doplácí. A protože Jihlava nechce zdarma poskytovat jednotlivé výhody městské infrastruktury lidem, jejichž daňové výnosy končí v pokladnách jiných obcí, vedení města iniciovalo kampaň, která má za cíl zvýšit počet trvale přihlášených obyvatel.

„Kvalitativní antropologicko-sociologický výzkum má identifikovat obyvatele Jihlavy, kteří zde bydlí bez trvalého přihlášení. Získaná data budou sloužit jako odrazový můstek pro připravovanou informační kampaň s názvem Staň se Jihlavákem,“ uvedl mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.

„Ještě před startem kampaně je ale potřeba určit, kolik lidí a hlavně proč v Jihlavě vůbec bydlí, případně z jakého důvodu zde nemají zapsané trvalé bydliště. Výzkum by měl identifikovat mezi místními obyvateli skupinu takzvaných nejihlaváků a zmapovat jejich postoje a motivace, popsat jejich vztah k městu,“ řekla jihlavská primátorka Karolína Koubová.

Teprve potom podle ní radnice bude mít možnost srovnávat jejich postoje s postoji trvale přihlášených Jihlavanů. „Důležité je také zjistit nejčastější důvody proč se lidé Jihlavany chtějí stát, případně jaké výhody by je k takovému kroku přesvědčily,“ dodala Koubová.

Kvalitativní výzkum pro Jihlavu provádějí pracovníci spolku Socionaut, které je možné potkat v ulicích od 13. července do 30. září. První fáze výzkumu zahrnuje rozhovory v ulicích města vedené školenými tazateli. Po zpracování dat z těchto rozhovorů se přistoupí k další fázi, ve které se budou již konkrétní témata dál rozebírat diskuzemi ve skupinách „nejihlaváků“.

Výstupem výzkumu, který vyjde asi na 150 tisíc korun, má být komplexní analýza identity města a jeho obyvatel, a to společně s návrhy dalšího postupu. „Podle tohoto výzkumu bude možné funkčně nastavit kampaň „Staň se Jihlavákem“ tak, aby byla co nejúčinnější,“ doplnila primátorka.




Autor: Michal Kolařík

Novinář, copywriter, hudební textař. Zakladatel portálu City.cz. Projekt, ještě pod názvem Jihlava City, získal 3. místo v soutěži Rozjezdy roku 2015 v Kraji Vysočina.