Osvětlení sjezdu z D1 do Jihlavy by stálo 180 milionů. Světelný smog města není velký



  Jihlava
  30.01.2019

Jihlava se v dohledné době nepřiblíží moderním metropolím, které hlavní příjezd ku městu náležitě osvětlují. Podle náměstka primátorky Petra Laštovičky by osvětlení dálničního přivaděče a sjezdu přišlo na 120 až 180 milionů korun, které město na takový projekt nemá.

Temná brána do Jihlavy se v dohledné době určitě nerozsvítí. Poté, co redakce City.cz zjišťovala, proč v jiných krajských metropolích září obchvaty a dálniční přivaděče, zatímco v Jihlavě jsou v noci ponořeny do tmy, se ukázalo, že město na podobné investice nemá peníze. 

Podle náměstka primátorky Petra Laštovičky to momentálně není na pořadu dne. „Dálniční sjezd je plně ve správě Ředitelství silnic a dálnic, my do toho nemůžeme zasahovat. Problém by byl také u přivaděče, tedy silnice první třídy. I tam by bylo velmi složité iniciovat jakékoli požadavky na změnu,“ vysvětloval majetkové vztahy.

Jenomže ŘSD na dotaz City.cz reagovalo, že na osvětlení těchto tahů se vždy domlouvá ŘSD právě s konkrétními městy. A z Jihlavy nevzešel nikdy požadavek (o tom jsme psali zde). 

Město si to podle Laštovičky jednoduše nemůže ani dovolit. „I kdybychom to chtěli spolufinancovat, nešlo by to. Byl by to pro nás ohromný náklad, zhruba ve výši 120 až 180 milionů, pokud to srovnám s aktuálními stavebními pracemi na osvětlení ve městě,“ počítal.

PSALI JSME: Sjezd z D1 do Jihlavy halí tma. "Nikdy z radnice nevzešel požadavek," zní z ŘSD

Konkrétní kroky prý nemůže podniknout ani Kraj Vysočina. „Rozhodnutí ohledně správy a investic do silnice I/38, konkrétně do části dálničního přivaděče, kraj učinit nemůže. Jedná se o majetek státu,“ uvedla mluvčí hejtmanství Jitka Svatošová.

Světelné znečištění není vysoké

Kdo současnou situaci víceméně kvituje, jsou jihlavští astronomové. Podle nich totiž sice na celém území Česka už prakticky neexistuje přírodní tma, ale Jihlava patří k méně zasaženým oblastem z hlediska světelného znečištění. To je dobré i ze zdravotního hlediska.

Při budování osvětlení totiž záleží na mnoha faktorech. V první řadě na tom, jakým směrem je nasměrován proud světla. Výrazně prý také škodí moderní LED světla, která způsobují světelné znečištění.

„Dále je v tomto případě na zvážení, jestli by světla opravdu musela svítit celou noc s plnou intenzitou. Existují totiž i řešení, kdy se intenzita osvětlení mění v závislosti na hustotě dopravy. Čili například v deset hodin večer by svítila více než ve čtyři hodiny ráno,“ dodal Miloš Podařil z jihlavské astronomické společnosti.

Jak také Podařil dodal, světelné znečištění není jen o tom, jestli astronomové uvidí na oblohu. Především jde o zdravotní dopady.



Autor: Michal Kolařík

Novinář, copywriter, hudební textař. Zakladatel portálu City.cz. Projekt, ještě pod názvem Jihlava City, získal 3. místo v soutěži Rozjezdy roku 2015 v Kraji Vysočina.



Místo události: Pávov, Jihlava


Nejoblíbenější podniky