FOTO: Do Jihlavy vede nová silnice za 800 milionů, obchvat Beranova je nejdražší dopravní stavbou v historii kraje



  30. 10. 2020

Nový obchvat za 800 milionů od pátku zkrátí a usnadní cestu řidičům z Jihlavy po výpadovce směrem na Brno a Žďár nad Sázavou. Náročná silniční stavba, zaříznutá ve skalním masivu, však rovněž uleví obyvatelům Velkého Beranova se 1300 obyvateli, obzvlášť v době uzavírek dálnice D1.

Největší silniční stavba Kraje Vysočina v jeho dvacetileté historii. Řeč je o zcela novém obchvatu Velkého Beranova a Nových Domků. 

„Podle sčítání dopravy z roku 2016 projíždí v průtahu Novými Domky dvanáct tisíc vozidel denně,“ uvedl už dříve Radek Žižka z odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Kraje Vysočina.

Krajské město Vysočiny navíc díky novému obchvatu posílí své dopravní napojení na dálnici D1. 

V trase více než čtyřkilometrového obchvatu vzniklo pět mostů, z nichž dva nejdelší měří přibližně 90 a 140 metrů. Část obchvatu v lesním úseku před Novými Domky mezi dvěma největšími mosty je doslova zaříznuta do skalního svahu. 

“Kůrovcová kalamita v tomto úseku obnažila reliéf krajiny a teprve nyní naplno vynikla výjimečnost a náročnost této stavby, která ve zmíněném úseku splňuje kritéria v podstatě horské stavby,” uvedla za hejtmanství mluvčí kraje Jitka Svatošová.

„Dalšími zajímavými technickými detaily jsou například podzemní retenční nádrž na odvedení dešťových vod z části stavby a vůbec celý systém odvodnění, prudké armované násypy i opěrné zdi,“ doplnil Karel Liška z odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Kraje Vysočina.

Více než čtyřkilometrový obchvat stavbaři dokončili po dvou letech od zahájení výstavby. 

Zprovozněním obchvatu práce na celé stavbě podle Lišky ale ještě zdaleka nekončí.

Zbývá podle něj ještě spousta dokončovacích prací zejména kolem mostů a řidiči se tak i po pátečním zprůjezdnění budou ještě potýkat s dopravními omezeními.

Kompletní dokončení celé stavby je plánováno ke konci června příštího roku. 




Autor: Michal Kolařík

Po letech v jihlavské redakci Deníku či MF DNES a iDNES.cz založil portál City.cz. Pak neodolal možnosti pracovat jako redaktor v České televizi, kde vydržel tři roky. Práce na vlastním projektu ale byla větší výzvou.