FOTO: Na jižní straně Jihlavy by mohla vzniknout nová čtvrť pro 10 tisíc lidí, plánuje radnice



  18. 11. 2020

Nedaleko centra krajského města by na pozemcích mezi Znojemskou ulicí, současným areálem Jihlavanu a údolím Koželužského potoka mohla vzniknout čtvrť pro bezmála 10 tisíc lidí. Počítá s tím studie, kterou si zadala zhotovit jihlavská radnice. Takzvaný masterplan Jihlava - jih počítá i se zavedením trolejbusové linky či alejí v páteřní Znojemské ulici. Ta by se podle studie měla stát plnohodnotným městským bulvárem.

Výhled z hradebního parkánu na jižní straně centra města nabízí - ve srovnání s jinými krajskými městy - vcelku neobvyklý pohled. Do širých lánů polí. Přitom jde o parcely, které jsou od centra Jihlavy vzdáleny jen pár minut chůze. 

Jde tak o velmi lukrativní lokalitu. V době stavebního boomu nejrůznějších developerských projektů přichází jihlavská radnice s vizí na osídlení tohoto území. Polnosti na jih od centra města by se mohly proměnit v novou moderní čtvrť pro až deset tisíc obyvatel. 

A jihlavská radnice proto zadala vypracovat ideovou studii - takzvaný masterplan Jihlava – jih, který navrhne, jak by celá čtvrť o rozloze zhruba dvou kilometrů čtverečních mohla vypadat.  

“Při jižní hranici se stavební rozvoj nerozvíjel tolik jako v ostatních směrech. To bylo pravděpodobně v průběhu času způsobeno různými aspekty; ať už to byly zapáchající koželužské dílny podél potoka, nepříznivá terénní konfigurace pro výstavbu, přítomnost šibeničního vrchu nebo blízkost kasárna. Za tu dobu tu vykrystalizoval krásný kus přírody, který využívají lidé z celé Jihlavy a okolí,” uvádí ve studii architektonická kancelář Pavel Hnilička Architekti. Ta v loňském roce zpracovala koncept, na který s masterplanem navazuje.

“V současné době velkého tlaku na bytovou výstavbu je ale nutné zvážit, jestli zastavění této, centru blízké lokality, není lepším řešením, než se dívat na stále rozšiřující  a zahušťující se okraje města,” dodávají úvodem své studie architekti. 

Ideová studie se proto zabývá návrhem výstavby nové atraktivní čtvrti v návaznosti na centrum Jihlavy. “Město dnes trpí živelným stavebním rozvojem na okrajích, kde se staví jak rodinné domy, tak bytové domy. Nepřiměřeně se tak zvedají nejen náklady na údržbu a rozvoj města, ale zároveň se z centrální části města vytrácí energie,” zaznívá ve studii argument pro zástavbu lokality v těsné blízkosti historického centra. 

Znojemská se promění v městský bulvár se stromořadím

Autoři navrhují páteřní Znojemské ulici navrátit původní význam a proměnit ji v městský bulvár. “Díky velkému potenciálu napojení čtvrti na severojižní osu Jihlavy navrhujeme jako první etapu právě úpravu této ulice. Změna ulice Znojemské z dopravní stoky na městský bulvár s příjemný veřejným prostranstvím se může stát odrazovým můstkem pro navazující etapy proměny místa na novou obytnou čtvrť,” uvádí architekti ve studii. 

Jak konkrétně chtějí proměny rušné ulice autoři studie docílit? Tak třeba redukcí asfaltových ploch a vybudováním zatravněných pásů a také stromořadím podél silnice. Vzniknout by měly také široké chodníky. Proměnit by chtěli celou Znojemskou od křižovatky s Brtnickou ulicí až po její nejjižnější část, kde se napojuje na obchvat. 

Napřed Znojemská, pak Telečská. Nová čtvrť bude růst na více etap

Samotná výstavba nové jižní čtvrti je v projektu rozdělena na dvě etapy a dále na několik mezi fází. “Je navržen postupný rozvoj jižní části Jihlavy tak, aby zástavba mohla přibývat postupně dle aktuální poptávky,” plánují architekti. Ti zároveň navrhují postupnou přeměnu průmyslové oblasti - tedy mimo jiné současného areálu Jihlavanu. 

Po zástavbě parcel podél Znojemské ulice by mohly přijít na řadu i pozemky blíže Telečské ulici.

Architekti pamatují také na zachování historických detailů. Třeba začleněním velkého parku, táhnoucího se od vrchu Větrník k oblíbenému Koželužskému potoku. “Ten má sám o sobě velkou hodnotu, kterou se snažíme návrhem podpořit,” dodávají v masterplanu. 

Samotnou čtvrť by měla propojovat nová páteřní silnice. Trasa ulice povede tam, kde už kdysi vedla historická cesta a bude z ní přístupný například i vrch Větrník.

“Čtvrti dominuje nová pěší promenáda, procházející novými náměstími, křižující zelenou Parkovou ulici, doplněná množstvím obchodů a služeb a nabízející výhledy na věže v centru města,” popouští uzdu představivosti architekti ve své studii.

Nová čtvrť by měla mít i své náměstí - to bude tvořit srdce celého jižního předměstí Jihlavy. Jeho dominantu bude tvořit nová věž městského domu, která doplní a nabídne výhledy na věže historické části města, mimo jiné na věže svatojakubského kostela. 

V nové jižní čtvrti by měly být zastoupeny různé typy staveb. Od bytových domů se službami v parteru přes řadové domy a viladomy až po rodinné domky. 

V nejjižnější části u městského okruhu návrh umisťuje novou průmyslovou zónu. “Svým charakterem nenaruší obytnou část zástavby,” dodává studie. 

MHD? Autobusy později nahradí i trolejbus. Zajede třeba až k nemocnici

Architekti v masterplanu pracují s přesvědčením, že pro co nejhodnotnější život v nové čtvrti je důležitá dopravní dostupnost. Nejen autem, ale i MHD či pěšky nebo na kole. 

“Obsluha nové čtvrti hromadnou dopravou bude řešena doplněním stávající linky autobusu číslo 5 a 7 o nové zastávky. V následujících etapách bude zavedena nová linka trolejbusu, směřující z Masarykova náměstí po ulici Znojemská na Nové náměstí. V případě potřeby je v budoucnu možné protažení linky trolejbusu přes zelený klín k ulici Telečská a dále okolo hřbitova například k nemocnici,” zamýšlí se nad dopravou studie.

Rozpracovaný návrh masterplanu i územní studie je k dispozici na webu radnice, architekti je představí 23. listopadu od 17. hodiny na youtube kanálu Město Jihlava. 

K záměru se mohou vyjádřit také obyvatelé města - podněty k návrhům je možné zasílat do 30. listopadu 2020 na e-mail: tereza.kafkova@jihlava-city.cz. Na základě podnětů obyvatel i úřadů architekti návrh dopracují, předpokládaný termín dokončení masterplanu a územní studie je v březnu 2021.




Autor: Michal Kolařík

Po letech v jihlavské redakci Deníku či MF DNES a iDNES.cz založil portál City.cz. Pak neodolal možnosti pracovat jako redaktor v České televizi, kde vydržel tři roky. Práce na vlastním projektu ale byla větší výzvou.