Hned první dny jsou úleva. "Na obchvat jsme čekali tři desítky let," oddychl si starosta Velkého Beranova



  02. 11. 2020

Na dvanáct tisíc aut projíždělo denně Velkým Beranovem a jeho místní částí Novými Domky. Většina z nich měla namířeno od Jihlavy k D1, nebo naopak. Tomu je od pátku konec. Po otevření nového obchvatu si na 1200 obyvatel Velkého Beranova a jeho místních částí oddechli. "Nic pro nás nebylo zásadnější," uvedl velkoberanovský starosta Milan Pulicar v exkluzivním rozhovoru pro portál JihlavaCity.cz. A je rád, že nakonec zvítězila současná varianta obchvatu.

Jak hodnotíte první dny po otevření obchvatu? Je to velká úleva v dopravě? 

Určitě. Je ještě velice brzy, je víkend, ale už v pátek bylo znát, že v obci auta nejezdí. Hodně řidičů se ale v pátek otáčelo na staré silnici dole na Nových Domkách, nevěřili tomu, že je silnice dole zaslepená. Ale funguje to a provoz je minimální. Je to velká pomoc. 

Jak dlouho jste v obci po obchvatu volali? 

Obchvat se připravoval zhruba třicet let. Bylo více variant, severní, jižní, jsme ale rádi, že to dopadlo nakonec takto. 

Proč? 

Jiné varianty by rozdělily Velký Beranov a Nové Domky, to byl největší problém. Takto ale mezi nimi můžeme do budoucna rozvíjet třeba bydlení. 

U dosavadního průtahu obcí je i škola a školka, pro děti i jejich rodiče to tak bude asi velká úleva, viďte? 

Ve škole a školce máme kolem dvou set dětí a ta bezpečnost se určitě daleko zlepší. I pro hasiče a záchranné složky bude také mnohem rychlejší přístup k dálnici, v zimě byl problém s průjezdností ve stoupání u Nových Domků, kde dopravu při kalamitách blokovaly kamiony. 

Projeví se to na plánech obce, v dalším jejím rozvoji? Byla limitovaná třeba hlukovými limity, které bránily výstavbě? 

Ano, vzniknou nové lokality kolem staré silnice, kde by se mohlo do budoucna stavět a bude tam klidnější zóna. Na Nových Domkách se připravuje také stavební lokalita. I u Velkého Beranova, u staré silnice na Brno, by se dalo v budoucnu uvažovat o nových parcelách. 

Pracujete výhledově v územním plánu s tím, že se bude Velký Beranov rozrůstat? 

Územní plán máme zpracovaný tři roky a stavebních parcel a prostoru, kde by se mohlo stavět, máme dostatek. 

V minulosti se uvažovalo o připojení Velkého Beranova jako příměstské části k Jihlavě, je v budoucnu tato otázka znovu na stole, nebo je to uzavřená věc? 

Zatím o tom v žádném případě neuvažujeme, nemáme k tomu důvod, není to na pořadu dne. 

Nevnímáte, že by vám to mělo jako obci mohlo něco přinést? 

Nemáme zatím potřebu se k Jihlavě připojit, máme v obci novou kanalizaci, za dopravu MHD, která k nám jezdí, platíme ročně asi 1,3 milionu. Zatím nejsou ani žádosti od obyvatel, abychom se připojili.

Má Velký Beranov ještě nějaký cíl, projekt, podobně zásadní, jako stavbu obchvatu? 

Obchvat byl dlouhodobě největší cíl. Určitě jsou další projekty, jako rekonstrukce školního hřiště, kulturního domu…ale tohle bylo opravdu zásadní. 




Autor: Michal Kolařík

Po letech v jihlavské redakci Deníku či MF DNES a iDNES.cz založil portál City.cz. Pak neodolal možnosti pracovat jako redaktor v České televizi, kde vydržel tři roky. Práce na vlastním projektu ale byla větší výzvou.