Jihovýhodní obchvat Jihlavy je o něco blíž realitě. Kraj požádá o dotaci EU



  Jihlava
  23.06.2015

Chybějící jihovýchodní obchvat města je jednou z příčin přehlcení křižovatky u City Parku a navazující Hradební a Brněnské ulice. Zastupitelé kraje v úterý rozhodli, že na stavbu obchvatu budou žádat dotace z EU.

Zastupitelé Kraje Vysočina na úterním zasedání rozhodli zařadit projekt výstavby jihovýchodního obchvatu krajského města mezi projekty, na jejichž výstavbu bude hejtmanství žádat dotace z fondů EU. 

"Obchvat Jihlavy a nová trasa obchvatu Velkého Beranova by tak měly být mezi stavbami spolufinancovanými z prostředků Evropské unie," potvrdil serveru JihlavaCity.cz náměstek hejtmana pro oblast dopravy Libor Joukl (ČSSD).  

"Vnější obchvat Jihlavy je pro nás prioritou a z tohoto pohledu je to pro nás velmi významný krok, že kraj do projektu chce v tomto plánovacím období jít, proto je naděje, že by vnější obchvat do pár let mohl být," řekl pro JihlavaCity.cz primátor Jihlavy Rudolf Chloupek (ČSSD).

Náklady na stavbu silnice předběžně vychází na 640 milionů korun. "Po vybudování těchto úseků obchvatu by ve srovnání s dnešním stavem do města nemuselo zajíždět minimálně sedm tisíc vozidel denně," uvedl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. 

Díky napojení jihovýchodního obchvatu na jeho již zprovozněnou jihozápadní část by nová silnice sloužila i jako objízdná trasa v případě nehod a uzavírek na dálnici D1.  

V praxi by nová silnice, takzvaný vnější obchvat Jihlavy, měla propojit Znojemskou ulici s ulicí Brtnickou a dále by obchvat měl vést k Velkému Beranovu kde je dálniční sjezd. 

Obchvat Velkého Beranova povede jinudy, most by stál miliardu
Úvahy, kudy nový tah směrem k dálnici u Velkého Beranova z krajského města povede, doznaly změn. Původně se totiž měl obchvat směrem od dálnice vyhnout Velkému Beranovu z pravé strany a pak překřížit silnici mezi Velkým Beranovem a Novými Domky a mostem překlenout Malý Beranov v údolí. 

"Ukázalo se, že most přes údolí Malého Beranova by vyšel na miliardu, na to bychom nedokázali získat dotaci," zdůvodnil změnu úvah Joukl. 

"Nyní se proto zabýváme studií, ve které se trasa odklání. Připojovala by se na stávající silnici z Velkého Beranova do Jihlavy až v zatáčce v údolí mezi Novými domky a Helenínem, kde se napojí na stávající silnici," nastínil současnou vizi Joukl s tím, že tato varianta už byla předběžně projednaná i s okolním obcemi, po jejichž katastru by nová silnice měla vést. 

To si vzala na starosti jihlavská radnice. Pozemkově se projekt týká například kromě příměstských částí Jihlavy i třeba katastru Puklic a Rančířova. "Signály jsou takové, že by to všechny obce mohly snad schválit bez větších protestů," řekl primátor Chloupek. 

U Helenína by se pak nový obchvat měl vydat po polích kolem Teska a dále propojit výpadovku směrem na Třebíč a výpadovku na Znojmo. 

Termín alespoň rok 2020? To je přání primátora
Trasa jihovýchodního obchvatu města je zanesena i do návrhu nového územního plánu Jihlavy, který však ještě nebyl městskými zastupiteli schválen. 

Primátor Jihlavy by podle svých slov byl rád, kdyby obchvat začal sloužit ještě před rokem 2020. Náměstek hejtmana Joukl je v tomto ale skeptičtější. 

"V tuto chvíli mluvit o termínu zahájení stavby je předčasné. Kromě všech úřadů, které k tomu mají co říct, se k tomu mohou bohužel podle platných zákonů vyjadřovat jakákoliv organizace," řekl Joukl. 

"Byl bych ale rád, kdybychom do roku 2020 zahájili stavbu, optimisticky by to šlo i dřív, to by ale muselo vše vyjít podle nejkratších možných termínů," dodal náměstek hejtmana. 


Autor: Michal Kolařík

Novinář, copywriter, hudební textař. Zakladatel portálu City.cz. Projekt, ještě pod názvem Jihlava City, získal 3. místo v soutěži Rozjezdy roku 2015 v Kraji Vysočina.



Místo události: Žižkova 1882/57, Jihlava


Nejoblíbenější podniky