Důležité je nežít v bublině, nevyhýbat se jiným názorům, říká mediální expert Rožánek

Už počtvrté navštívil Letní žurnalistickou školu na Vysočině odborník na nová média Filip Rožánek FOTO: LŽŠ

25.08.2018
Už počtvrté navštívil Letní žurnalistickou školu na Vysočině odborník na nová média Filip Rožánek, šéfredaktor týdeníku Marketing a média, nově šéf jeho digitálního obsahu. Studentům představil především aktuální trendy na sociálních sítích. „V sociálních bublinách vzniká hrozba, když se lidé utvrzují jen ve svém pohledu na svět,“ poukazuje na jeden z negativních dopadů sociálních sítí.

Občas si lidé dělají legraci z hesla „špatná reklama, taky reklama“. Co si o tom myslíte?
Záleží na oboru a situaci. Jsou situace, ve kterých je jedno, co o vás říkají, ale je důležité, aby něco říkali. To platí třeba v politice a těží z toho spoustu populistů. Ale ve vztahu k produktům, když budu firma, která něco vyrábí a prodává, tak naopak negativní pověst může tomu produktu uškodit. Typicky se to začíná řešit u věcí, jako jsou třeba vejce z klecových chovů. Lidé prostě přestanou kupovat výrobek, kterému nedůvěřují. Tam to heslo o špatné reklamě, která je taky reklama, rozhodně neplatí. Ale v jiných segmentech třeba právě v té politické komunikaci, je vlastně jedno, co o vás říkají, hlavně, že o vás mluví.

Filip Rožánek
je český novinář, mediální analytik a autor projektů v oblasti nových médií, zejména v Českém rozhlase.

V letech 2003 až 2006 působil jako šéfredaktor mediální části oborového serveru Česká média. Od února 2006 do června 2014 pracoval v Českém rozhlase, nejprve jako vedoucí internetové redakce, od ledna 2013 jako analytik strategického rozvoje. V rozhlase připravoval analýzy návštěvnosti, projekty pro mobilní aplikace a koncepci vybraných internetových projektů, administroval také profily Českého rozhlasu na sociálních sítích. Dlouhodobě se publikačně a odborně věnuje digitalizaci (televizní i rozhlasové). O digitalizaci, mediální legislativě a nových médiích přednáší také na tuzemských i zahraničních konferencích.

Je autorem nové koncepce dětského vysílání Českého rozhlasu schválené v listopadu 2011, na jejímž základě vznikla digitální stanice Rádio Junior. Podílel se na aplikacích se živým vysíláním rozhlasu pro Windows Phone a OS Android.

20. srpna 2013 spustil na Facebooku a Twitteru projekt Srpen 1968 - přímý přenos z minulosti, který v reálném čase po 45 letech zprostředkovával události při invazi armád Varšavské smlouvy do Československa. Za projekt obdržel Cenu generálního ředitele Českého rozhlasu a Cenu Googlu za inovativní online žurnalistiku vyhlašovanou v rámci Novinářské ceny 2013. V anketě Křišťálová Lupa 2013 se Srpen 1968 umístil jako druhý v kategoriích Obsahová inspirace a Projekt roku.

Od 1. července 2015 vede časopis Marketing & Media

Zdroj: wikipedia.org, mam.cz

Proč je reklama pro lidi tolik důležitá?
To má zase více rovin, často je to třeba záležitost společenského postavení, všichni chceme mít, co mají druzí a chceme mít ideálně něco lepšího, takže se necháváme reklamou ovlivňovat a inspirovat v tom, co máme koupit. V Česku dost často je reklama vodítko pro konkrétní nákup, protože silným reklamním nástrojem jsou tady například letáky supermarketů, takže v tomhle segmentu je to vyloženě inspirace na nákup. Reklama tady vždycky byla, vždycky lidstvo provázela, protože vždycky potřeboval člověk vědět, kde se má najíst, kde se má obléknout nebo kdo mu vyrobí třeba podkovy pro koně. To vše je spjaté s reklamou a její podoba se v průběhu let jenom mění, ale vlastně ji potřebujeme pro informace o vnějším světě.

Mluvil jste o tom, že na sociálních sítích jsou lidé uzavření v určité sociální skupině. Kdy už začínají být takové sociální bubliny nebezpečné?
U bublin je důležité si nastavit sledování zdrojů, se kterými nesouhlasím. Já mám například na Facebooku takto nastavený mix médií, která sleduji, a jsou názorově na úplně opačných politických, ale i třeba společenských pólech. Sleduji jak levicový Alarm, tak i třeba pravicové weby, zkrátka a dobře si ten obrázek skládám z více zdrojů, ne jen z jednoho. 

Hrozba v sociálních bublinách vzniká, když se lidi utvrzují jen ve svém pohledu na svět a vybírají si jen ty informační zdroje, které souhlasí s tím, jak tito lidé vnímají svět. Typicky si například ti, kteří nevěří současné vládě a současnému systému, sdílí různé alternativní zdroje. Ale tím se právě uzavírají do toho svého světa, kde si potvrzují, že je všechno špatně. Co s tím můžeme udělat? 
Na to neexistuje jednoduchá odpověď, protože experimenty na sociálních sítích ukázaly, že je strašně složité proniknout někomu do jeho sociální skupiny, pokud nechce. Ve chvíli, kdy se ten člověk „zabejčí“, že nechce informace zvenčí, tak se s tím moc dělat nedá. Klasická média to pak zkouší tak, že třeba zvedají témata, která řeší alternativní média, ale píší o nich s novinářskou profesionalitou. To znamená, že se snaží zjistit, co je na tom pravdy, nebo se snaží vysvětlit, proč to pravda není. A trochu spoléhají na to, že ti, kteří si vyhledávají tyto informace na alternativních serverech, pak tu informaci třeba najdou i na sociálních sítích, a že je to zavede na ten klasický web a tam si přečtou nějaký správný kontext té informace. Ale myslím si, že to se moc nedaří.

Marketing v současné době směřuje právě víc a víc k sociálním médiím a internetu. Je tedy marketing pouze o sociálních médiích?
Neplatí to univerzálně, protože musíme mít na paměti, že sociální sítě jsou jen kousek společnosti. Když budu chtít oslovit třeba důchodce, nebo skupiny lidí, kteří prostě nepoužívají počítač a internet, tak mi v tom Facebook stejně nepomůže. Takže myslím, že v tomto ohledu je sociální marketing a marketing digitální, to znamená ten internetový, určitě na vzestupu a jiné klasické formy oproti tomu klesají. Ale není to tak, že by sociální sítě byly náhradou a spásou za všechno, protože neosloví všechny skupiny lidí. Velice závisí na tom, v jakém oboru podnikání se pohybujete a jakou cílovou skupinu lidí chcete oslovit.

Co je pro vás nejkrásnější reklama?
Nejlepší reklamy jsou, zvlášť tedy v Česku, ty které pobaví, překvapí a zaujmou. U nás třeba mimochodem mnohem více než ve zbytku světa funguje hudební podklad. Česká reklama musí mít písničku, protože bez hudby nemá ta reklama takový zásah jako jiné spoty. Ale obecně v těch reklamních disciplínách, já mám rád jak internetovou reklamu, tak klasickou televizní, takzvanou spotovou reklamu, kdy se do těch třiceti sekund stopáže musí vejít nějaký příběh. Když je to vtipně zpracované a má to nápad tak tím líp. Takový příklad je třeba Kofola nebo reklamy T-Mobile s Ivanem Trojanem, kde je silný nápad, silně koncentrovaný humor a zároveň je tam spolehlivá identifikace se značkou.

A kam si myslíte, že to bude pokračovat dál?
Velkým trendem je personalizace, což znamená, že se služby typu marketing snaží čím dál víc přizpůsobit na míru konkrétním lidem. Takže když vím, že hodně často nakupujete čokoládu, tak vám budu o to víc zobrazovat reklamy na čokolády. Je to kvůli tomu, že na obecnou reklamu už lidé nereagují tolik. Ale ve chvíli kdy v ní vidí něco, co se jim líbí, něco co jim třeba chutná nebo něco co je pro ně zajímavé, tak na to reagují víc. Ta reklama je pro ně relevantnější než nějaký obecný spot.

Autor: Petra Plachá, Letní žurnalistická škola, skupina Nová média

SOUVISEJÍCÍ TÉMA:   Kottová: Za korunu odeslanou do Bruselu dostaneme dvě zpět. Tam, kam si určíme


Autor: Michal Kolařík

Novinář, copywriter, reklamní a hudební textař. Projektový manažer a šéfredaktor zpravodajského portálu City.cz. Projekt, tehdy ještě pod názvem Jihlava City, získal 3. místo v soutěži Rozjezdy roku 2015 v Kraji Vysočina.

  • Líbil se vám článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů...

  • Mohlo by vás dále zajímat

    Jak poznat podvodníky, napoví seniorům divadelní představení v pěti městech Vysočiny

    12.08.2019
    Na stále častější případy podvodů a klamání seniorů reagovala Jihlava divadelní hrou. Pro tuto část populace...

    FOTO: "Dej Bůh štěstí tomu domu". Na klenbě řemeslníky překvapily barokní malby

    07.08.2019
    Na klenby krytého dvora u domu v ulici Matky Boží v centru Jihlavy někdo před dvou sty lety namaloval...

    FOTO: Nová školka nespotřebovává téměř žádnou energii. A děti v ní mohou být i přes noc

    25.07.2019
    Jihlava je prvním městem v Kraji Vysočina, které otevře mateřskou školu s nepřetržitým provozem. Ta navíc...

    Zavlažovací chodník v Jihlavě svede dešťovou vodu ke kořenům stromů

    22.07.2019
    Narůstající sucho nutí i města zamýšlet se nad hospodařením s vodou. A tak zatímco třeba v Brně vyhlašují...

    FOTO: Stoletá vila je už dva roky opuštěná. Sloužila k výuce, teď ji kraj chce prodat

    16.07.2019
    Výstavní vila z roku 1906 v širším centru krajského města Vysočiny hledá nového majitele. Hejtmanství...

    V bezpečnosti silnic vede Jihlava, nejbezpečnějším okresním městem je Tachov

    10.07.2019
    Česká pojišťovna sestavila již patnáctý Index bezpečnosti silničního provozu za rok. K tomu výročí její...