VIDEO: Jak bude vypadat dopravní terminál? Radnice představila projekt



  06. 09. 2017

Jihlavská radnice chce vytvořit nový dopravní terminál na místě nynějšího městského nádraží. Projekt za stovky milionů má již svoji pevnou podobu a počítá nejen s přestavbou třídy Legionářů, ale také s vysokorychlostní tratí nebo novou silnicí od ulice Jiráskovy kolem nádraží na Havlíčkovu.

Zásadní investicí města bude v následujících letech přestavba městského nádraží. Nový dopravní terminál by měl být středobodem Jihlavy a přesunout tak dopravní špičku z Havlíčkovy ulice na třídu Legionářů.

A ve středu vedení radnice společně s architekty představilo vítěznou studii ukazující vizi, jak bude nový středobod města vypadat. Místo by se podle vizualizací projektu mělo změnit takřka k nepoznání. 

"Vytvoříme nové propojení od Ferony až k Havlíčkově ulici," uvedl náměstek pro úsek rozvoje města Vratislav Výborný. Tato nová silnice by měla obsahovat také dvě kruhové křižovatky, jednu u Ferony a druhou před budovou nádraží, která nahradí stávajcí budovu. 

"Tento dům nemá žádnou historickou hodnotu, je plesnivý a rekonstrukce by stála více jak její zboření," vysvětlil architekt projektu Tomáš Rusín.

Nová nádražní budova by měla být nejen čekárnou pro cestující na vlak, MHD nebo autobus, ale také místo, kde se dá občerstvit nebo zakoupit jízdenky.  Nové vlakové nádraží zatím bude přistaveno ke stávající železnici. Při výstavbě se ale bude počítat i s budoucí vysokorychlostní tratí.

Architekti do návrhu zakreslili také novo dominantu - několikapodlažní nárožní budovu naproti nádraží, v místě současného svahu. I ta by jistě výrazně oživila tuto část města.  

Stávají autobusové nádraží by se tedy mělo přesunout k vlakovému nádraží městskému. "Autobusy společnosti ICOM transport jsou věcí kraje, ten by je po výstavbě měl zavést tam. Co bude s nynějším autobusovým nádražím je na jeho majiteli," přiblížil náměstek pro územní plánování města Radek Popelka.

Počítá se také s přestavbou parku Legionářů, který by se podle Rusína měl více prosvětlit.

"Odstaníme nízké keře, ale zachováme stromy, které jsou na místě teď. Musí se ještě prošetřit, zdali jsou zdravé," doplnil architekt.

Přestavba čeká i park Keťásek, kolem kterého povede nová silnice spojující terminál s Jiráskovou ulicí. Také plochu pro tréning autoškol čeká přesun. "Náhradní plochu pro něj najdeme operativně," vysvětlil Popelka.

Stavba by měla začít do pěti let
První stavební práce by měly začít do pěti let. Nejprve se uskuteční přestavba nádražní budovy, kterou bude mít na starost Správa železniční dopravní cesty, poté se postaví kruhová křižovatka a hned po ní bude následovat výstavba nového autobusového nádraží.

Dlouhodobý plán je teprve na svém počátku, přesto je již stanoven termín, kdy musí být vypracovány studie městského nádraží a urbanistické studie, a to konce tohoto roku.

"Je to projekt za stovky milionů, tedy obrovská zátěž pro městský rozpočet. Nyní je otázka politické vůle, zdali se to rozloží do pěti, deseti nebo dvaceti let," doplnil náměstek Výborný.




Autor: Aneta Hrdličková