Exkluzivně: Aventin vyjde na miliardu. Do Jihlavy přivede v první vlně na 35 obchodů, mezi nimi i třetí Lidl



  24. 10. 2020

Do finiše spěje výstavba nového nákupního parku Aventin na okraji Jihlavy. Ta nabídne na pětatřicet obchodů a parkoviště pro více než 1200 aut, popsal zástupce Aventinu Ota Kohoutek v exkluzivním rozhovoru pro portál JihlavaCity.cz

V jakém stavu je aktuálně projekt Aventinu? 

Aktuálně se řeší dokončení výstavby kruhové křižovatky (o tom jsme psali zde - pozn. redakce). Předpoklad je, že začátkem listopadu bude tato křižovatka ve stádiu předání Kraji Vysočina. Souběžně probíhají i práce na vnitroareálových komunikacích a zpěvněných plochách uvnitř areálu a samozřejmě i na vnitřních vestavbách obchodních jednotek.

A už je znám termín otevření Aventinu? 

Otevření se plánuje na jaro 2021. 

Kolik procent plochy máte již pod smlouvou?

Momentálně již disponujeme devadesátiprocentní obsazeností z celkové obchodní plochy 26 tisíc metrů čtverečních.

Máte už jasno o skladbě nájemců? 

Obchodní plocha bude rozdělená na celkem 35 nájemních jednotek. Skladba nájemců je synergicky rozložena do několika sortimentního odvětví jako obuv, textil, drogerie, elektro, příslušenství pro auta a bude zajištovat každodenní potřeby nejen pro obyvatele Jihlavy ale i širokého okolí. 

Prozradíte i konkrétní značky které budou v Aventinu zastoupeny? 

Ze značek můžeme uvést například Elektro World, House, Super Zoo, Pompo, Kanzelsberger, DM drogerie ale i zcela nově příchozí řetězce na český trh. 

Aventin dlouhou dobu brzdil problém s tím, že se nedařilo sehnat nájemce, velký řetěžec v oblasti potravin. Jak tohle dopadlo? 

Ano, celé to stálo na tom, že se nedařilo sehnat potravináře. Nakonec se jím stala společnost Lidl. 

Takže už je definitivní, že v Aventinu přibude třetí Lidl v Jihlavě? 

Ano. 

 

V úvahách byl i velký obchod s nábytkem, jak toto dopadlo? 

Plánujeme a intenzivně jednáme s potenciálním zájemcem o prodejnu nábytku. Nicméně ta nebude součástí první etapy, ale až v rámci dalšího rozšíření parku v roce 2022, nebo 2023, kdy bychom chtěli kompletně nákupní centrum dokončit. 

Ve druhé etapě se nákupní park rozšíří o jakou plochu? 

Jak bylo již řečeno, první etapa má výměru 26 tisíc metrů a druhá etapa bude mít bezmála 12 tisíc metrů čtverečních, celkem tedy 38 tisíc metrů čtverečních. 

V Jihlavě je už obchodní centrum Citypark a další nákupní zóny. Bude z Vašeho pohledu Jihlava na další obchody připravená? 

Jihlava má 50 tisíc stálých obyvatel, velkou spádovou oblast a jedná se o hlavní město Kraje Vysočina. Ze zkušeností, které přinášíme z rakouského trhu, je to obdoba například hlavního města Dolního Rakouska, Sankt Pöltenu, ve kterém je při každém vjezdu do města obchodní zóna. Kupní síla není ještě taková, jako v Rakousku, ale pomalu a jistě se ji už přibližujeme. K tomu je jihlavský Citypark zcela jiný koncept, než zóna Aventin. V Aventinu bude mít každá obchodní jednotka samostatný vstup z ulice a uprostřed nákupni zóny bude velké parkoviště. Jsem přesvědčený o tom, že tyto dva koncepty si nijak zásadně konkurovat nebudou. 

Můžete říct, jakým způsobem došlo k úpravě projektu oproti původním plánům za těch více než deset let, co se o Aventinu v Jihlavě hovoří? 

Před těmi deseti lety byl trend, respektive  designový koncept jinde, než dnes. Zvětšili jsme například počet parkovacích míst pro zákazníky, navýšili plochy pro gastronomii, zvětšil se prostor zeleně, to vše na úkor redukce obchodních ploch, aby zákazník, když tam přijede, se cítil dobře v příjemném prostředí a strávil v parku co nejvíce volného, spokojeného času.

Jaká bude kapacita parkoviště? 

Celkem bude mít přes 1200 parkovacích stání. 

Bude s ním počítáno i pro lidi, kteří do Jihlavy přijíždí a chtějí přestoupit na MHD?

Bude sloužit čistě pro zákazníky tohoto centra a nebude fungovat jako odstavné parkoviště. 

Budou k Aventinu zajíždět linky MHD? 

Počítáme s tím. Už v rámci výstavby první etapy vybudujeme dvě autobusové zastávky. V době otevření nebudeme zapojeni do linek integrovaného dopravního systému. Nicméně pro začátek plánujeme v rámci vlastní investice zavést svozový autobus, který bude sloužit linkou z náměstí třikrát až čtyřikrát denně. 

Tuto linku pak ve spolupráci s městem chcete zapojit do systému MHD? 

Ano, dnes je prakticky městská část Horní Kosov v tomto ohledu silně poddimenzována. Společně se zástupci města intenzivně jednáme o zkvalitnění dopravní infrastruktury a to včetně navýšení intenzity výjezdů MHD. 

Na kolik celková investice do Aventinu vyjde? 

Investice vyjde na miliardu korun. 

 

Ovlivnila Aventin nějakým způsobem i současná pandemie? 

Doba není úplně ideální. Nicméně retailový koncept s přístupem z venkovních prostor a samostatnými vstupy do prodejen v porovnání s obchody pod jednou střechou, kde dochází k shromaždování osob ve veřejných prostorách - takzvaný shopping mall, je v době pandemie z hlediska lepšího pocitu a bezpečnosti vyhledávanější. V rámci pronájmu projektu Aventin v Jihlavě jsme až na jednu výjimku nezaznamenali žádné jednání s nájemci, kteří by z důvodu pandemie ztratili zájem o prostory, nebo že by museli ukončit podnikatelskou činnost. I když si plně uvědomujeme, že to není jednoduché období.

Jaké další investice budu ještě nutné i v širším okolí Aventinu? 

S městem aktuálně připravujeme dohodu o spolupráci a výstavbě obecně prospěšných staveb v celé této městské části, abychom celou dopravní infrastrukturu nejenom kapacitně navýšili, ale také zmodernizovali a přizpůsobili době.

Tedy náklady na světelnou křižovatku u Tank Ono, kterou zhotovilo nakonec město, přesunete do jiných úprav okolí? Do jakých konkrétně? 

Přesně tak. Ve spolupráci s městem připravujeme například nové cyklostezky a chodníky, stávající trasy se propojí s nákupním centrem a povedou dál na Horní Kosov. 




Autor: Michal Kolařík

Po letech v jihlavské redakci Deníku či MF DNES a iDNES.cz založil portál City.cz. Pak neodolal možnosti pracovat jako redaktor v České televizi, kde vydržel tři roky. Práce na vlastním projektu ale byla větší výzvou.