Vysočina zahájí další éru s novým logem. Je to přešlap, nebo krok kupředu?

Vysočina představila historický vývoj loga. Právě z minulosti má vycházet logo nové, s nímž chce Jihlava vybojovat návrat do nejvyšší soutěže. FOTO: fcvysocina.cz

11.06.2018
Jihlavští fotbaloví fanoušci sotva vstřebali zklamání z těsného prvoligového sestupu a už řeší další ožehavé téma. Klubové vedení v pátek představilo nový znak. Reakce fanoušků jsou zatím spíše kritické. Krok srovnávají s loňskou inovací hokejové Dukly.

Má to být začátek nové éry, ovšem jednoznačně ohraničený minulostí klubu. Nové logo Vysočiny tvoří převážně tmavě modrá barva, která má žlutý lem. Tím jsou jasně definovány klubové barvy. Červený nápis „Jihlava“ ve spodní části pak odkazuje na barvy krajského města kraje. Dominantní jsou tři písmena FCV, což je často užívaná zkratka klubu, a „ozubené kolečko“. Právě to má připomínat historii. Tento prvek byl typický pro Spartak Jihlava, jednu z minulých klubových etap.

„Po vzoru mnoha zahraničních klubů jsme v logu chtěli pracovat s dominantním jednoduchým označením FCV a zvýšit důraz na modrou klubovou barvu, která je také barvou Kraje Vysočina. Dominantní „V“ pak připomíná jihlavskou věž Brány Matky Boží, která v minulosti na znacích figurovala,“ uvedl při prezentaci logo ředitel Vysočiny Jan Staněk.

Inovace znaků špičkových fotbalových klubů není žádnou zvláštností. Když na začátku minulého roku představil moderní logo Juventus, fanoušci se bouřili. Říká se, že v jednoduchosti je krása. To platilo také v tomto případě. Příznivci „staré dámy“ si museli zvyknout.

Emoce vyvolal i rebranding, tedy ve volném překladu „změna značky“, jihlavské Dukly. Ta před loňským extraligovým ročníkem přišla s nápadem alternativního loga.

„Máme informace, že citlivou změnu klasického retro-loga, které k Dukle neodmyslitelně patří, a dále vytvoření alternativního loga, kvituje také drtivá většina mladých lidí. I na ně se chceme touto vizuální identitou zaměřit, jelikož evidujeme pokles mladé generace v ochozech Horáckého zimního stadionu," komentoval tehdy zásadní změnu Tomáš Lysý z marketingového oddělení.

Dukla vsadila na moderní design s ostrými rysy a znakem ježka. Ten je obklopen písmenem D, případně J, to podle toho, z jakého pohledu se na něj člověk dívá. Logo sklidilo úspěch, po Jihlavě chodí řada lidí s dukláckým vybavením označeným právě alternativním logem.

Vysočinská inovace však zatím sklízí spíše kritiku a posměch. Na sociálních sítích přibyla řada nových návrhů, které podle fanoušků mají nahradit novou prezentovanou variantu. Klíčový je hlavně fakt, že příznivci klubu primárně nemají problém se změnou starého loga, ale spíš designem toho nového. Změny si všiml i populární Fanklub defenzivního fotbalu, který tuto inovaci označil za „velice defenzivně pojatou“.

Fanoušci nejen na klubovém facebookovém profilu označují logo například za znak strojíren z osmdesátých let či nepovedený vtip. Pozitivní reakcí je málo. Svědčí o nich i výsledky ankety na klubovém webu. Více než padesát procent hlasů má varianta „logo se mi rozhodně nelíbí“.

Svůj pohled přidal i Pavel Vitešník, profesionální grafik z Jihlavy. Toho jsme se zeptali, jak se mu obě loga osobně líbí, a jak by je okomentoval z profesního pohledu.

„Logo Dukly je moderní a zároveň vychází z tradice. Působí dynamicky a dravě, jak se na sportovní klub sluší. Hokejisti můžou být doopravdy spokojení,“ chválil hokejové logo.

Pak se pustil do komentáře zbrusu nového loga fotbalového.

„Redesignované logo fotbalového klubu je práce, která se má svěřit profesionálnímu studiu, pokud má dávat smysl. I když je to na první pohled nákladnější varianta, do budoucna se tím šetří. Dobré logo vydrží desetiletí, pomáhá zapamatovatelnosti značky a nemusí se měnit vše, co klub připomíná každou chvíli,“ začal prvním doporučením pro fotbalisty.

Rozhodně nešetřil kritikou. Víceméně tak podpořil námitky fanoušků.

„S tenkými konturami se špatně pracuje všude. Tenká žlutá linka kontury při malém rozlišení splývá a není dobře viditelná. Nové logo tvoří jen typografie. Možná písmeno "V" v tomto provedení by mohlo symbolizovat hradby, ale to jen když ty stará a nová loga postavíte vedle sebe. Při běžném samostatném užití to málokoho nenapadne spojit s Jihlavou,“ doplnil svůj profesní pohled.

Na závěr dodal, že původní logo se stínovaným míčem bylo vcelku dobré, a že by si vzal příklad z hokejistů, kteří se s úkolem poprali lépe.

Duklácké logo zpracovala firma Poukardesign. Autorem znaku Vysočiny je student střední grafické školy Tadeáš Halata. Cena nového loga nebyla klubem zveřejněna. 

Jak se nové logo FC Vysočina líbí vám?

Autor: Plachý Viktor

Místo události: Jiráskova 69,Jihlava

  • Líbil se vám článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů...

  • Mohlo by vás dále zajímat

    FOTO: Na Heulose se rozpadá opěrné zdivo. Město varuje před padajícími kameny

    15.11.2018
    Na jihlavském Heulose je dočasně uzavřena pěší cesta. Důvodem je rozpadající se opěrná zeď restaurace....

    Jihlavský tunel bude v neděli uzavřen. Odborníci zkontrolují technologie uvnitř

    15.11.2018
    Nejen zabezpečovací prvky, ale také čisticí šachty či kanály zkontrolují v neděli pracovníci odborných...

    Studenti prezentovali návrhy na přeměnu náměstí. S Priorem příliš nepočítali

    13.11.2018
    Jihlavské náměstí je do jisté míry věčným tématem. Další z řady návrhů na jeho přeměnu představili studenti...

    Jihlavské ulice se rozzáří. V pondělí odpoledne začne instalace vánoční výzdoby

    12.11.2018
    Bílé vánoční ozdoby rozzáří jihlavské ulice. V pondělních odpoledních hodinách je začnou instalovat pracovníci...

    Vysočina sestřelila ústeckou „Armu“. Oblíbenec Svědík se rozloučil vítězně

    09.11.2018
    Symbolicky na prvním místě druholigové tabulky se loučí trenér, který se stal symbolem naděje. Odepisovaný...

    Studenti a zaměstnavatelé se setkali na polytechnice. Debatovali o pracovních příležitostech

    09.11.2018
    Jihlavská vysoká škola otevřela své brány 24 zaměstnavatelům nejen z Kraje Vysočina a umožnila tak setkání...